vrijdag 17 september 2010

Wellicht teveel van het goede?

16 september 2010

Pisa met doopkapel, dom  en scheve toren
Een hele dag naar Pisa, klein uur rijden vanaf Lucca.
Vanaf de parkeerplaats voor de bus liepen rijen en rijen mensen  van all over the world richting centrum van de stad en met name naar het Campo dei miracoli (plein van de wonderen), waar zich de dom, de doopkapel, het camposanto en het museum bevinden.
Eenmaal ter plekke viel de drukte mee... veel mensen blijven hangen bij bars en winkeltjes en proberen zich de Rolex-verkopers van het lijf te houden.
Hier informatie over de geschiedenis van de stad.


Hieronder een aantal van de vele historische aspecten van Pisa:
Griffioen van de Saracenen
De dom is gebouwd ter ere van de overwinning op de Saracenen. Bij die overwinning bracht men een bronzen griffioen mee, die boven op de toren van de dom werd gezet. Tegenwoordig staat deze in het museum en staat er een kopie op het dak. De mooie bronzen deuren staan ook in het museum.














Bronzen engel van Gian Bologna
In de dom staat een preekstoel, gemaakt door de beeldhouwer Pisano, wiens vader ook beeldhouwer was. In een latere tekst werd gevonden dat zoonlief zich erop beroemde beter dan zijn vader te zijn.
Het mooiste van de dom vond ik de bronzen beelden van Gian Bologna (Vlaming met de naam Jan van Houten!), waarvan hierodner een van de twee engelen.













Johannes de Doper

De doopkapel (Baptisterium) met een bijzondere akoustiek is ook voorzien van een mooie preekstoel, nu van vader Pisano. De zuilen rusten ook hier weer op een leeuw, teken van kracht. Het bronzen beeld van Johananes de Doper (herkenbaar aan zijn staf met kruis) sprak mij erg aan.
















Synopie van een fresco
In het Camposanto zijn prachtige fresco's te zien, die goed gerestaureerd zijn na de schade dit in 1944 door Engelse bomnmen werd aangericht. Indrukwekkend waren de fresco's van de dood in de grote zijzaal.
Interessant hoe fresco's gemaakt werden: in de relatief periode 1320 - 1500, met een dieptepunt ten tijde van grote pest in 1348, waaraan de helft van de bevolking stierf.
In het Museo Synopie kon je goed zien hoe de schilder op de synopie (ondergrond van het fresco) de opzet van de schildering aangeeft met rode lijnen. De oèpdrachtgever kon daar dus nog wijzigingen in aan later brengen.




Er volgden nog veel meer hoogtepunten op deze dag, die niet meer in mijn hoofd pasten en die we dus bewaren voor een volgende keer :-)